İLİTAM DERS İÇERİKLERİNİ DOSYA HALİNDE İNDİRMEK İÇİN TIKLAYINIZ.
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA
PROGRAMI (İLİTAM) DERS İÇERİKLERİ
5. YARIYIL
KUR'AN-I
KERİM I (2-0-2)
Kur’an’ın
tecvid kurallarına uygun olarak doğru okunması, muayyen surelerin (78. Nebe’,
67. Mülk ve 36. Yâsîn Sureleri) ezberlenmesi ve ezberlenen surelerin yanı sıra,
46. Ahkâf – 57. Hadîd Sureleri arasının Türkçe anlamının öğrenilmesi.
İSLAM
HUKUKU USÛLÜ (2-0-2)
Usul-ü
fıkhın tarifi, konusu, gayesi, doğuşu ve gelişmesi,. Delilleri açısından İslam
fıkhı. Kitap, sünnet, icma, kıyas, mesalih-i mürsele, istihsan, örf, zeria,
sahabi kavli, istishab. İslam hukukunda tali deliller.Şer’i delillerden
çıkarılan hükümler, hüküm, teklifi hüküm, vad’i hüküm, teklifi hüküm ile vad’i
hüküm arasındaki fark.
MANTIK (2-0-2)
Mantığın
terim anlamı. Mahiyeti, konusu, amacı ve uygulama alanları. Mantığın diğer
bilimlerle ilişkisi. Mantığın tarihçesi. Mantığın problemleri. Mantığın kaynağı
ve akıl ilkeleri üzerine tartışmalar. Mantıkta kavramlar. Beş tümel. Önermeler.
Akıl yürütme. Kıyas ve çeşitleri. Tasdik ve çeşitleri. Formal mantığın değeri
ve kıyasa karşı yapılan eleştiriler.
OSMANLI TÜRKÇESİ
(2-0-2)
Arap ve
Osmanlı Türkçesi alfabesi arasındaki farklılıklar; Osmanlı Türkçesinde yazım
kuralları; Arapça ve Farsçanın Osmanlı Türkçesine etkisi; çeşitli elyazması ve
matbu metinleri okuma.
SİSTEMATİK
KELAM (4-0-4)
Bilginin
imkanı, tanımı, kaynakları ve çeşitleri; Kelamın metotları: tümevarım,
tündengelim, kıyasu’l-gaib ale’ş-şahid; Varlık teorisi; Allah’ın varlığı ve
birliğinin delilleri: hudus delili, imkan delili, düzen delili, istidlal
bi’ş-şahit ale’l-ğaib, temanu’ delili; Allah’ın isim ve sıfatları: sıfat-zat
ilişkisi, teşbih, tecsim ve tenzih; Allah’ın Kelam sıfatı ve Kur’an; İman ve
mahiyeti; İman-bilgi ilişkisi; İman-eylem ilişkisi; Nübüvvetin imkanı ve
ispatı; Peygamberlerin nitelikleri; Peygamberliğe dair meseleler; Dua ve Tövbe.
ARAPÇA I (4-0-4)
Arap
dilinin grameri; fiiller, zarflar, hal, istisna, şart edatları, meful, sayılar,
isimler ve bunların gramer ve anlam bakımından ilgili metinler üzerinde
tahlili. Arapça konuşma.
İSLÂM
TARİHİ I
(4-0-4)
Türklerin
İslâm Tarihinde yerlerini almalarından önceki dönemle ilgili bir girişten sonra
bu derste üç ana konu işlenecektir. Bunlardan birincisi Türklerin İslâmiyet’i
kabulleri, ikincisi yarı bağımsız Türk İslâm devletleri (Tolunoğulları,
Sâcoğulları, İhşidîler), üçüncüsü; tam bağımsız Türk İslâm devletleri
(İdil/Volga Bulgarları, Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular, Hârizmşahlar
vd.) dir. Derslerde her devletin siyasî tarihi oldukça özlü biçimde işlenecek,
buna karşılık kültür ve medeniyet konularına özellikle geniş yer verilecektir.
6. YARIYIL
KUR'AN-I
KERİM II (2-0-2)
Kur’an’ın
tecvid kurallarına uygun olarak doğru okunması, farklı kıraatlerin tanınması,
muayyen surelerin ve aşırların (2. Bakara Suresi 285-286; 59. Haşr Suresi
20-24. ayetler ve beş ayrı aşır) ezberlenmesi ve bunların yanı sıra 37. Sâffât
– 45. Câsiye ve 68. Kalem – 77. Murselât Surelerinin Türkçe anlamının
öğrenilmesi.
TASAVVUF (2-0-2)
Tasavvufun kaynağı ve tanımları, tasavvufun tarihsel seyri, zühd,
tasavvuf ve tarikatlar döneminde ortaya çıkan zühd, sabır, zikir, tefekkür,
marifet, fena-beka, tevekkül, ihlâs vb. bazı kavramlar. Ayrıca tasavvuf
felsefesi bağlamında sufilerin varlık, tevhid, insan ve bilgi anlayışları. Vahdet-i Vücud ve Vahdet-i Şühud Düşüncesi, tasvvufi kavramların Kur’an ve Sünnetteki karşılıkları. Metodoloji
bağlamında sufilerin Kur’an ve Sünnet’e yaklaşımları, tasavvuf literatürü.
İSLAM
AHLAK FELSEFESİ (2-0-2)
Toplumsal
hayat açısından son derece önemli olan ahlakî ilkeler hakkında geliştirilmiş
olan ahlak teorileri ve ahlak felsefeleri hakkında genel bilgiler verildikten
sonra din-ahlak ilişkisi tartışılacaktır. Daha sonra, İslam ahlak anlayışı
içerisinde yer alan ilkeler Türk ve İslam tarihinden verilecek örneklerle
eleştirel bir yaklaşım içerisinde incelenecektir. Ayrıca evrensel bir ahlak
anlayışının imkanı tartışılacaktır.
FELSEFE TARİHİ
(2-0-2)
Felsefenin
başlangıç problemleri, ilkçağ felsefesinde tabiat felsefesi, insan felsefesi
(sofistler ve Socrates), Büyük Sistemler Dönemi (Aristotales ve Platon
felsefeleri), yeniçağ felsefesinin doğuşu (Rönesans ve akımları), 17. yüzyıl
felsefesi ve Rasyonalizm çağı (Decart, Pascal, Leibniz, ve ana hatlarıyla
felsefeleri), 18. yüzyıl Aydınlanma Felsefesi: Teorik problemleri (J. Locke, D.
Hume, Berkeley, Condiac'ın ana hatlarıyla felsefeleri), Aydınlanma'nın pratik
problemleri (Fransız materyalizmi, tabii din, tabii hukuk ve kültür
problemleri), Aydınlanma felsefesine eleştirel bakış.
ARAPÇA II (4-0-4)
Arap gramerinin bazı kuralları; Sıfatlar; Bazı
isimler; Kane ve benzerleri; İnnenin hemzesi; Hemzenin yazılış kuralları;
Te'kîd; Bedel; Müstesna; Teaccub, medih ve zemm fiilleri; Münada ve bunların
gramer ve anlam bakımından ilgili metinler üzerinde tahlili, ve irabı; Arapça
konuşma.
İSLAM
MEZHEPLER TARİHİ 4-0-4
Din, mezhep, cemaat ve tarikat kavramlarının
içeriği; din-mezhep ilişkisi; zihniyetlerine göre mezhep tipolojileri;
mezhepler tarihi araştırmalarında takip edilen yöntem ve teknikler; İslam
düşünce tarihinde ilk ortaya çıkan mezhepler; mezheplerin doğuş sebepleri,
önemli kişileri, tarihçeleri, temel görüşleri, alt grupları, yayıldıkları
bölgeler, literatürü, İslam düşüncesine katkıları ve günümüzdeki tezahürleri.
İSLAM
TARİHİ II (2 0 2)
Hz.
Peygamber’den sonraki Raşid Halifeler dönemi siyasî, askerî, malî, adlî ve
kültürel yapılar işlenecek, bu dönemdeki siyasî olayların tahlilleri yapılmaya
çalışılacak, Hz. Hasan’ın hilafetten vazgeçmesi ve Emeviler dönemi siyasî
tarihi, kurumları, kültür ve sanat faaliyetleri hakkında bilgi
verilecektir.İslam medeniyetinin doğuşu, İslam medeniyetini hazırlayan
sebepler, İslam medeniyetinin kurumları: Bilim ve Teknoloji; sosyal kurumlar:
Devletin teşekkülü ve yapısı, eğitim kurumları, vakıflar ve hizmet alanları,
askerî teşkilatlanma.
7. YARIYIL
KUR'AN-I KERİM III
(2 0 2)
Kur'an'ı okuma
ve ezberlemede yöntem. Kısa sûrelerden Fatiha, Nas - Fil sûrelerinin tecvit ve
tilavet kurallarına uygun olarak ezbere okutulması. Tecvit nazariyatının
tekrarı (Medler) 10. Cüzün 1-5. sayfalarının tecvit ve tilavet kurallarına göre
yüzünden okutulması Hümeze - Âdiyât sûrelerinin tecvit ve tilavet kurallarına
göre ezberden okutulması ve tashih-i hurûf uygulaması, 10. Cüzün 6-10.
sayfalarının tecvit ve tilavet kurallarına göre yüzünden okutulması Zilzâl -
Duhâ sûrelerinin tecvit ve tilavet kurallarına göre ezberden okutulması ve
tashih-i hurûf uygulaması, Tecvit nazariyatının tekrarı (Tenvin ve Sakin Nun İle
İlgili Tecvit Kuralları) Aşr-ı şerîf olarak Âl-i İmran 190-194. âyetlerin
tecvit ve tilavet kurallarına göre okutulması, İdgam ve Çeşitleri 10. Cüzün
11-15. sayfalarının tecvit uygulamalı olarak yüzünden okutulması Yâsîn
sûresinin 1 - 2. sayfalarının tecvit ve tilavet kurallarına göre okutulması
Mütecâniseyn ve Mütekâribeyn İdgam 10. Cüzün 16 -20. sayfalarının tecvit tecvit
uygulamalı olarak yüzünden okutulması Yâsîn sûresinin 3 – 4. sayfalarının
tecvit ve tilavet kurallarına göre okutulması, Tecvit kurallarının genel
tekrarı Fecir, Beled ve Şems surelerinin tecvit kurallarına göre ezberden
okutulması Dersin eğitim-öğretim açısından genel bir değerlendirilmesine
yönelik anket uygulaması
DİN VE
AHLAK EĞİTİMİ
(2-0-2)
Ahlak,değer,
kişilik ve karakter kavramları kapsamında ahlak alanında yazılmış klasik ve
güncel eserlerin incelendiği, ahlak gelişim kuramları, İslam ahlakı, değerler
eğitimi, okulda ailede ve sınıfta değerler eğitimi üzerinde değerlendirme
yapılan derstir
TEFSİR
METİNLERİ I (4-0-4) Kur’an’ı anlama, tefsir, te’vil ve türcüme, klasik ve
modern tefsirlerden örnekler. Kur’an’ın kısa surelerinin tefsir denemeleri.
Yorum yöntemlerinde yeni anlayışlar ve bunların örneklendirilmesi.
HADİS
METİNLERİ I (4-0-4)
Kütüb-i tis’a kavramı; Kütüb-i tis’a ismi altındaki eserlerin
özellikleri, kütüb-i tis’a eserlerinden farklı içerikte rivayet seçimi, seçme
rivayetlerin sened ve metin açısından karşılaştırılması, rivayetler arasındaki
farklılıkların nedenleri, ilgili rivayetlerin şerhlerin de yardımıyla güncel
yorumu.
İSLAM
HUKUKU I (4-0-4)
Hukuk-ihlak
ilişkisi. Hukukun tasnifi. Ahval-i şahsiyye. Şahsiyetin başlangıç ve sonu,
ehliyet, nesebin sübutu, hükmi şahıslar. Aile hukuku. Evlilik ve neticeleri,
evliliğin sona ermesi, doğum ve neticeleri. Miras hukuku. Umumi prensipler,
terike, mirasçılar. Borçlar hukuku. Akitlerin tasnifi, akdin unsurları, in’ikat
şartları, akdin mevzuu, akitle ilgili şartlar, akdin genel hükümleri, borçların
hükmü, borçların nevileri, borçların intikali. Eşya hukuku. Ayni haklar,
zilyetlik. Arazi hukuku.
İSLAM
FELSEFESİ (4-0-4)
İslam felsefesinin tarifi. İslam’da felsefi düşüncenin kaynakları.
Yerli ve yabancı kaynaklar. İslam felsefesi hakkında kaynaklar. İslam
felsefesinde felsefe ve filozofun tarifi. Felsefenin İslam dünyasına girişi.
Felsefi tercüme hareketleri. İslam’da felsefi düşüncenin yabancı kaynaklarının
tanıtımı. İslam’da felsefi düşüncenin başlaması. İslam felsefesinin tarihi ve
doktrinal gelişimi. İslam felsefesinde felsefi ekoller meselesi. İslam
felsefesinin yapısı ve özgünlüğü. İslam’da felsefi düşüncenin gerilemesi ve sebepleri.
Büyük Müslüman filozoflar. Kindi, Farabi, İbn Sina, Gazali, İbn Rüşd. İslam
felsefesinin batı felsefesine etkisi. İslam felsefesi hakkında modern
çalışmalar.
İSLAMÎ İLİMLERDE YÖNTEM (2-0-2)
Bu
ders kapsamında bilgi, bilim ve bilimsel yöntem konularına yer verilir.İslam
bilimleri, doğuşu ve gelişimi, ilahiyat çalışmalarında bilimsellik, tarihin anlam ve
önemi gibi konular yardımcı kaynaklar eşliğinde anlatılır. İslam bilimlerinde
bilgi üretme süreçleri ve bilimsel faaliyetler tanıtılır.
8. YARIYIL
KUR'AN-I KERİM IV ( 2 0 2)
Kur'an okumanın
fazileti,önemi ve âdâbı. Kur'an'ı okuma ve ezberlemede yöntem. Kısa sûrelerden
Fatiha, Nas-Nasr sûrelerinin tecvit ve tilavet kurallarına uygun olarak ezbere
okumak. Tecvit nazariyatının tekrarı (Medler). Kâfirûn-Kureyş sûrelerinin
tecvit ve tilavet kurallarına göre ezberden okutulması ve tashih-i hurûf
uygulaması. Aşr-ı şerîf olarak Âl-i İmran 190-194. âyetlerin tecvit ve tilavet
kurallarına göre yüzünden okutulması. Tecvit nazariyatının tekrarı (Medd-i
Lâzım, Ârız, Liyn). Fil-Tekâsür sûrelerinin tecvit ve tilavet kurallarına göre
ezberden okutulması ve tashih-i hurûf uygulaması. Fecir ve Beled sûrelerinin
tecvit ve tilavet kurallarına göre yüzünden okutulması. Tecvit nazariyatının
tekrarı (Tenvin ve Sakin Nun İle İlgili Tecvit Kuralları). Şems ve Leyl
sûrelerinin tecvit ve tilavet kurallarına göre yüzünden okutulması.
Kâria-Zilzâl sûrelerinin tecvit ve tilavet kurallarına göre ezberden okutulması
ve tashih-i hurûf uygulaması. Tecvit nazariyatının tekrarı (Gunneli ve Gunnesiz
İdgam). Fecir ve Beled sûrelerinin tecvit ve tilavet kurallarına göre ezberden
okutulması ve tashih-i hurûf uygulaması . Mülk sûresinin tecvit ve tilavet
kurallarına göre yüzünden okutulması. Tecvit kurallarının genel tekrarı. Yasin
Suresi 5,6. sayfalarının tecvit kurallarına göre ezberden okutulması. Dersin
eğitim-öğretim açısından genel bir değerlendirilmesine yönelik anket
uygulaması.
TEFSİR
METİNLERİ II (4-0-4)
Klasik ve
çağdaş tefsirlerden seçilecek örneklerin tefsir yöntemleri açısından
incelenmesi. Tefsir Usûlü bilgilerinin pratik uygulamalarının tefsir
kaynaklarından gözlemlenmesi. Yeni yorum ve bakış açılarının geliştirilmesi.
Saf Suresi (Taberî), Yasin Suresi (Celaleyn), Ahzab Suresi 59. Ayet (es-Sâbûnî,
Ravâiu’l-Beyân), Maûn Suresi (Karşılaştırmalı)
HADİS
METİNLERİ II (4-0-4)
Kütüb-i tis’a kavramı; Kütüb-i tis’a ismi altındaki eserlerin
özellikleri, kütüb-i tis’a eserlerinden farklı içerikte rivayet seçimi, seçme
rivayetlerin sened ve metin açısından karşılaştırılması, rivayetler arasındaki
farklılıkların nedenleri, ilgili rivayetlerin şerhlerin de yardımıyla güncel
yorumu. Sahîh ve hasen hadisin örneklerle tanımı ve
şartları, İsnadında inkıta (kopma) olan hadis çeşitleri ve örneklerle
tanıtımları, Kaynağı itibariyle hadis çeşitleri, Hadisin hukukî değeri
üzerindeki tartışmalar.
DİN
FELSEFESİ (4-0-4)
Sıfatlar
ve Tanrı-Alem ilişkisi. Çeşitli Tanrı tasavvurlarına genel bir bakış. Deizm.
Panteizm. Ateizmin probleminin mahiyeti. Kötülük problemi ve ateizm. Ateizmin
dayandığı bazı sosyolojik ve psikolojik teoriler. Ölüm ve sonrası. Ölümsüzlük
probleminin mahiyeti. Ölümsüzlük inancının dayandığı temeller. Beden ve
ölümsüzlük. Din ve bilim. Din ile bilim
arasında doğan ve giderilmeye çalışılan gerginlik. Din, san’at ve ahlak. Dini
hayatın estetik boyutu. Dinin san’ata etkisi. Din ve ahlak.
DİNLER
TARİHİ (4-0-4)
Sabiilik,
Mecusilik , Hinduizm, Budizm, Caynizm, Sih Dini, Konfüçyüsçülük, Taoizm,
Şintoizm ve geleneksel Türk inançlarının kısa tarihçeleri, genel özellikleri,
ilkeleri, inanç, ibadet ve dini kurumları, mezhepleri.
DİNÎ GRUPLAR SOSYOLOJİSİ (2-0-2)
Dini
grup kavramı. Dini grupların doğuşu. Dini grupların temel özellikleri. Dini
gruplarda değişim süreci. Geleneksel dini gruplar. Yeni dini gruplar.
İSLAM
HUKUKU II (4-0-4)
İktisat
ve mali hukuk. Kendine özgü yöntemleriyle İslam ekonomisi, İslam iktisadı ile
ilgili ıstılahlar, İslam fıkhında şirketler. Ceza hukuku. Hukuk tarihinde
cezalandırma şekilleri, suç ve ceza arasındaki ilişki, suçun unsurları,
cezaların düşmesi, İslam hukukunda cezalandırma şekilleri. Anayasa ve idare
hukuku. Devletler hukuku. Adliye teşkilatı ve yargılama hukuku.