Ders İzlenceleri


3. SINIF V. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ DERSLERİ

SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI
(Uzaktan Eğitim)
DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT311 Kur’an-ı Kerim I

Dersin KREDİ'si

2-0-2

Dersin AKTS’si

4

Dersi Türü

Zorunlu

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

İlitam Programı 5. Yarıyıl

Dersin Yürütücüsü

 Dr. Öğr. Üyesi Zübeyir KARATAŞ

Öğr. Görevlisi Sıtkı ÇİÇEK

Öğr. Görevlisi Ahmet TAŞDOĞAN

İletişim Bilgileri

s.ozcicek@hotmail.com

Dersin Günü ve Saati

Haftalık Ders Programından takip edilmelidir.

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

Öğrenci dersin saatinden önce konuyu kavramaya çalışır ve belirlenen yerleri okur. Dersin yürütücüsü de derste konuyu anlatır ve öğrencinin okuyuşunu dinler ve sorularını yanıtlar. 

Dersin Amacı

Öğrencilerin tecvid İlminin konularını öğrenip pratiğe dökerek dillerini hatadan korumalarıdır. 

Dersin Öğrenme Çıktıları

1. Kur'an okumanın faziletini ve öğretim tarihini kavramış olacak.                                                 2. İstiâze ve Besmele hükümlerini öğrenmiş olacak.                                                                       3. Tecvid ilmi ve Kıraat Tarihini öğrenmiş olacak.                                                                     4. Aslî ve farî harfleri kavramış olacak.

Haftalık Ders
Konuları

1.Kur'ân okumanın fazileti

2. Kur'ân-ı Kerim el-Enfâl süresinin tahlili

3. Kur'ân öğretim tarihi

4. Kur'ân-ı Kerim et-Tevbe süresi 9/1-59 arası ayetlerin tahlili

5. İstiâze ve Besmele

6. Kur'ân-ı Kerim et-Tevbe süresi 9/59-129 arası ayetlerin tahlili

7. Tecvid iİlmi

8. Kur'ân-ı Kerim Yunus süresi 10/71-109 ile Hûd süresi 11/1-35 arası ayetlerin tahlili

9. Kıraat tarihi ve tedvini.

10. Ku'rân-ı Kerim Yunus süresi 10/71-109 ile Hûd süresi 11/1-70 arası ayetlerin tahlili

11. Aslî ve farî harfler.

12. Kurân-ı Kerim Hûd süresi 11/36-123 arası ayetlerin tahlili

13. Kur'ân okuyuş şekilleri

14. Kur'ân-ı Kerim Yûsuf süresi 12/1-57 arası ayetlerin tahlili

15. Final Sınavı

Ölçme-Değerlendirme

Bu ders kapsamında  1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 
Ara sınav: %40
Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

1. Atiyye, Kâbil Nasr. Ğâyetü’l-mürîd fî ‘ilmi’t-tecvîd. Kahire: y.y. 4. Basım, 1414/1994.
2. Abdurrahman, Yusuf el-Cemel. el-Muğni fî ‘ilmi’t-tecvîd. Gazze: Mektebetü Semîr Mansûr, 1435/2014.
3. Çollak, Fatih. “Revm”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi.  35/31. İstanbul: TDV Yayınları, 2008.
4. Durmuş, İsmail. “Harf”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi.  16/158. İstanbul: TDV Yayınları, 1997.
5. Ğavsânî, Yahya Abdürrezzâk. ‘İlmü’t-tecvîd. Dımaşk: Dârü’l-Ğavsânî, 11. Basım. 1437/2016.
6. İbnü’l-Cezerî, et-Temhîd fî ‘ilmi’t-tecvîd. thk. Ğânım Kaddûrî, Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1421/2001.
7. İbnü’l-Cezeri, Takrîbü’n-Neşr fî’l-kıraâti’l-‘aşr, Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 1423/2002.
8. Karaçam, İsmail. Kur’ân-ı Kerîm’in Faziletleri ve Okunma Kâideleri. İstanbul: İFAV Yayınları, 21. Basım, 2012.
9. Pakdil, Ramazan. Ta’lim Tecvid ve Kıraat. İstanbul: M.Ü. Vakfı Yayınları, 10. Basım, 2016.
10. Semîn el-Halebî, Ebü’l-Abbâs Şihâbüddîn. Umdetu’l-huffâz fi tefsîri eşrefi’l-elfâz. thk. Muhammed ‘Uyunu’s-sûd, 4 Cilt. Beyrût: Dâru’l- Kutubi’l-‘İlmiyye, 1417/1996.
11. Tuğral, Rahim. Ana Hatlarıyla Kur’ân Tecvidi. İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, 2009.
12. Ünlü, Demirhan. Kur’ân-ı Kerîm Tecvidi, Ankara: TDV Yayınları, 1993.

 

SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI
(Uzaktan Eğitim)
DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT319 / Arapça I

Dersin KREDİ'si

4

Dersin AKTS’si

6

Dersi Türü

Teorik

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

14 Hafta (04.10.2021- 14.01.2022)

Dersin Yürütücüsü

Dr. Öğr. Üyesi Ethem DEMİR

İletişim Bilgileri

ethemdemir84@gmail.com

Dersin Günü ve Saati

Haftalık Ders Programından takip edilmelidir.

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

Anlatım, Soru-Cevap, Problem çözme / Derse hazırlık ve derstten başarılı olma bağlamında öğrenci verilen ödevleri yapacak, derse katılıma önem verecek, ders sırasında aktif katılım sağlayacak

Dersin Amacı

Arapça klasik ve moderin kaynaklardan seçilen önemli metinlerin okutulması, söz konusu metinlerin edebî ve gramer tahlillerinin yapılması ve çeşitli alıştırmalarla klasik ve moderin metin yapılarının önemli noktalarına dikkat çekilmesi.

Dersin Öğrenme Çıktıları

1.  Arapça klasik metin yapılarını öğrenir.
2. Arapça moderin metin yapılarını öğrenir.
3. Arapça kelimelerin kullanım bağlamlarını öğrenir.
4. Arapça dil gramerinin bazı önemli noktalarına vakıf olur.
5. Arapçadaki farklı metin türlerine aşina olur.

Haftalık Ders
Konuları

1. M'areketü 'ayn Câlût

2. Mu'âz b. Cebel

3. Kıyemün insâniyye

4. Vesâyâ'l-hukemâi

5. Ümmü İsmâîl

6. el-'Asru'l-Câhilî

7. es-Suyûtî (Abdurrahman b. Ebî Bekir)

8. et-Tıbbu'n-Nebevî

9. Gassân Kenefânî ve mesîretü nidâl

10. Şanlıurfa… medînetü'l-enbiyâi ve'l-hadarâti'l-müte'âkibeti

11. 'Âdât ve tekâlîdü min'l-müctemei't-Türkî

12. İhtire'âtün gayyereti't-târîhe

13. Câmi'atü'l-Karaviyyîn

14. Medînetü Siirt

15. Final Sınavı

Ölçme-Değerlendirme

Bu ders  kapsamında  1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 
Ara sınav: %40
Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

1- el-‘Abâdî, Abdullah Abdulkerîm v.dğr.,  el-Kitâbu’l-Esâsî.
2- Başa, Abdurrahman Rafet, Suverun min hayati’s-Sahâbeti.
3- ‘Abdurraûf, ‘Avnî v.dğr.,  el-Lugatü’l-Arabiyyetü.
4- eş-Şâmî, Abdulazîz Mustafa, “Vesâyâ’l-abâi li’l-ebnâi…havâtiv ve tenbîhât.
5- Safvet, Ahmed Zekî, Cemheretü hutabi’l-Arab.
6- el-Bağdâdî, Abu Alî İsmâîl b. Kâsım el-Kâlî, Kitabu’l-Emâlî.
7- el-Hâşimî, Abdulmun‘im, Ru’ya’l-enbiyâi ve’s-sâlihîn.
8- el-İdâretü’l-‘ammetü li tatvîri’l-hutâti ve’l-menâhic, en-Nusûsu’l-edebiyye.
9- el-Mavsu‘atu’l-‘Arabiyye (http://arab-ency.com.sy/detail/5483.
10- https://www.aljazeera.net/news/cultureandart/2021/7/9/.
11- https://www.almaany.com/.

SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI
(Uzaktan Eğitim)
DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT313 İslam Hukuk Usulü

Dersin KREDİ'si

2-0-2

Dersin AKTS’si

3

Dersi Türü

Zorunlu

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

İlitam Programı 5. Yarıyıl

Dersin Yürütücüsü

Doç. Dr. Adnan MEMDUHOĞLU

İletişim Bilgileri

amemduhoglu@hotmail.com

Dersin Günü ve Saati

Haftalık Ders Programından takip edilmelidir.

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

Öğrenci dersin saatinden önce konuyu kavramaya çalışır. Dersin yürütücüsü de derste konuyu anlatır ve öğrencilerin sorularını yanıtlar.

Dersin Amacı

Öğrencinin İslam hukukunun temel kaynaklardan hüküm çıkarma yöntemlerini öğrenmesine ve İslam hukuk metodolojisini anlamasına katkıda bulunmaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları

1. İslam hukuk usulünün İslam hukuku ile ilişkisini öğrenir.
2.  İslam hukuk usulünün temel kavramlarını ve tarihi süreçteki gelişimini bilir.
3. İslam hukuk usulünün asli ve ferî hüküm kaynaklarını açıklayabilir.
4. İslam hukuk usulünde fukaha ve Mütekellimin metodunu genel sistematiği açısından karşılaştırabilir.
5. Naslar arasındaki farklılıkları uzlaştırabilme yollarını kavrar.
6. Hükmü çıkaran kişide (müçtehit) bulunması gereken nitelikleri sayar.
7.Fıkıh usulü verilerinden hareketle güncel fıkhi meselelere çözümler üretme konusunda fikir edinir.
8.  İslam hukuk metodolojisi konularında faklı görüşler arasında bağlantı kurabilir.

Haftalık Ders
Konuları

1. İslam hukuk usûlü hakkında genel bilgiler: tarifi, konusu ve gayesi

2.  İslam hukuk usûlü ilminin ortaya çıkışı ve tarihi gelişimi

3. İslam hukuk usulünde kaynaklar / deliller. Kitap (Kur'ân)

4. Sünnet

5. İcmâ, kıyâs

6. İstihsân, maslahat-ı mürsele, istishâb

7.  Sedd-i zerâi’, örf,  şer’u men kablenâ,  sahabî kavli

8. Hüküm ve kısımları

9. Hakim, mahkum fih ve mahkum aleyh

10. Vaz olduğu mana bakımından lafızlar

11. Manaya delaleti bakımından lafızlar

12. Taaruzu edille

13. Makâsıd ve ictihâd

14. Taklid, fetvâ ve istiftâ

15. Final Sınavı

Ölçme-Değerlendirme

Bu ders kapsamında 1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 
Ara sınav: %40
Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

1. Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk İlminin Esasları (çev. İbrahim Kafi Dönmez), Ankara 2005
2. Muhsin Koçak, Nihat Dalgın, Osman Şahin, Fıkıh Usulü, İstanbul 2013.
3.  H. Yunus Apaydın, İslam Hukuk Usulü, Ankara 2017.
4.   Fahrettin Atar, Fıkıh Usulü, İstanbul, 2020

 

 

 


SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI
(Uzaktan Eğitim)
DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT317-Osmanlı Türkçesi

Dersin KREDİ'si

2

Dersin AKTS’si

3

Dersi Türü

Zorunlu

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

1. Dönem (5. Yarıyıl)

Dersin Yürütücüsü

Doç. Dr. Emrah İSTEK

İletişim Bilgileri

emrah.istek@siirt.edu.tr

Dersin Günü ve Saati

Haftalık Ders Programından takip edilmelidir.

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

1. Osmanlı alfabesinin özelliklerinin ve yazı karakterlerinin tanıtımı.
2. Osmanlı alfabesiyle imla çalışmaları.
3.  Osmanlı şair ve yazarlarından farklı dönemlere ait matbu metin okumaları.

Dersin Amacı

Osmanlı Türkçesi ile yazılmış metinleri okuyup anlayabilme ve bu kaynaklardan yararlanabilme becerisi kazanmak

Dersin Öğrenme Çıktıları

1. Öğrenciler, Osmanlı dönemine ait orta seviyede metinleri okuyabilir.
2. Edebi metinler okunabilir.
3. Mezarlık ve Çeşitli tarihi yerlerin kitabeleri okunabilir.
4. Çevresinde tarihi değerleri tanıyabilir.

Haftalık Ders
Konuları

1. Osmanlı Türkçesi Harflerinin Tanıtılması ve Harflerin Bitişmeleri

2. Uzatma Harfleri, Harflerin Okunuşu ve Transkripsiyon Alfabesi

3. Osmanlı Türkçesinde Eklerin Kullanımı: 1. Kısım: İsme getirilen ekler, hal ekleri, şahıs zamirleri, İşaret zamirleri

4. Osmanlı Türkçesinde Eklerin Kullanımı: 2. Kısım: İyelik ekleri, fiil çekim ekleri

5. Osmanlı Türkçesinin Arapça unsurları

6. Osmanlı Türkçesinin Farsça Unsurları

7. Osmanlı Belgelerinde Kullanılan Yazı Çeşitleri

8. Vize Sınavı

9. Rakamlar ve Ebced Hesabı

10. Epigrafik Örneklerde Osmanlı Türkçesinin Kullanımı

11. Nesir Örnekleri Okuma Çalışmaları (Osmanlı Türkçesi gazete örnek metinleri)

12. Nazım Örnekleri Okuma Çalışmaları (Meşhur şairlerin şiirlerinden örnek metinler)

13. Tarihi Metinleri Okuma Çalışmaları (Osmanlı kkroniklerinden örnek metinler)

14. El Yazması Eserleri ve Resmi Yazışma Metinleri Okuma Çalışmaları

15. Final Sınavı

Ölçme-Değerlendirme

Bu ders kapsamında 1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 
Ara sınav: %40
Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

 1. Muammer Ergin, Osmanlıca Dersleri, İstanbul, 2016.
 2. Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008.
 3. Mertol Tulum, Osmanlı Türkçesine Giriş-I, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, 2014.
 4. Ali Öztürk, Reyhan Çorak, Osmanlı Türkçesi, İstanbul.
 5. Cahit Külekçi, Osmanlı Türkçesi Dersleri, Fidan Yayınları, Malatya 2018.

 


 

SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ

İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI

(Uzaktan Eğitim)

DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT321- SİSTEMATİK KELAM

Dersin KREDİ'si

4-0-4

Dersin AKTS’si

5

Dersi Türü

ZORUNLU

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

İLİTAM PROGRAMI 5. YARIYIL

Dersin Yürütücüsü

Prof. Dr. Cemalettin Erdemci, 

Doç. Dr Fadıl Ayğan, 

Doç. Dr. Seyithan CAN

İletişim Bilgileri

cemerdemci@gmail.com ; fadilaygan@gmail.com

Dersin Günü ve Saati

 

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

Öğrenci dersin saatinden önce konuyu kavramaya çalışır. Dersin yürütücüsü de derste konuyu anlatır ve öğrencilerin sorularını yanıtlar.

Dersin Amacı

Öğrencilerin Kelâm biliminin temel kavramlarını ve konularını öğrenmeleri ve Kelam'ın problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazanmaları.

Dersin Öğrenme Çıktıları

1. Öğrenci, Allah’ın varlığı, birliği ve sıfatlarını kavrar ve değerlendirir.

2. Allah’ın fiili ve haberi sıfatlarını tanır ve değerlendirir.

3.  İnsanın irade sahibi bir varlık olduğunu kavrar, Allah’ın iradesi ile insan fiilleri arasındaki ilişkisini bilir ve değerlendirir.

4.  Husun-Kubuh, salah-aslah, hidayet ve dalalet meselelerini dinî-aklî delilleriyle birlikte kavrar ve değerlendirir.

5.  İnsan faniliğini, ecel ile ilgili meseleleri kavrar ve değerlendirir.

6. Canlıların rızkının Allah’ın teminatı altında olup olmadığı, rızkın değişip değişmeyeceği gibi konuları kavrar.

7. Nübüvvetin imkânı, Nebilerin sıfatlarını öğrenir.                                       8. Peygamberlerin görevlerini öğrenir.                                                                                             

9. Kabir ve âhiret hayatına ilişkin meseleleri bilir ve bunları değerlendirir.

Haftalık Ders

Konuları

1. Bilgi Teorisi

 

2. Varlık Teorisi

 

3. Allah’ın Varlığı ve Birliği

 

4. Allah’ın Sıfatları

 

5. İnsan Fiilleri

 

6. Kaza ve Kader

 

7. İlahiyata İlişkin Bazı Meseleler

 

8. Nübüvvetin Temel Konuları

 

9. Vahiy-Mucize

 

10. Hz. Muhammed’in Nübüvveti

 

11. Ahiretin İspatı ve Kıyamet

 

12. Ahiret Hayatının Aşamaları

 

13. İman ve İslam

 

14. İmamet

 

15. Final Sınavı

Ölçme-Değerlendirme

Bu ders kapsamında 1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 

Ara sınav: %40

Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

Sistematik Kelam, Editör: Doç. Dr. Fadıl Ayğan      

Kelam El Kitabı, Editör: Prof. Dr. Şaban Ali Düzgün             

Sistematik Kelam, Yazar: Prof. Dr. Emrullah Yüksel

Sistematik Kelam, Yazar: Prof. Dr. Hulusi Arslan, Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Bozkurt

 

 

SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI
(Uzaktan Eğitim)
DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT323- İslam Tarihi I

Dersin KREDİ'si

4

Dersin AKTS’si

6

Dersi Türü

Zorunlu

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

5. Yarıyıl

Dersin Yürütücüsü

Doç .Dr. Gülşen İstek

İletişim Bilgileri

gulsenistek@siirt.edu.tr

Dersin Günü ve Saati

Haftalık Ders Programından takip edilmelidir.

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

Formal anlatım tekniği ile öğrencilere bilgi verilmes, Soru Sorma ile öğretilenlerin pekiştirilmesi, görsel sunumlar ve materyallerle öğrenilenlerin daha kalıcı hale gelmesine çalışılması ve ardından değerlendirme soruları ile öğrenilenlerin kontrol edilmesi.

Dersin Amacı

Lisans eğitimi alan öğrencilere Hz. Peygamber döneminden başlayarak Dört Halife Dönemi, Emeviler, Abbasiler ve Endülüs Emevi Devleti hakkında bilgi sahibi yapmak.

Dersin Öğrenme Çıktıları

1. Hz. Peygamber (Sas) dönemi öncesi ve onun dönemi hadiseleri tekrar ederek bilgilerin daha kalıcı olmasını sağlar
2.Dört Halife dönemi hakkında bilgi sahibi olur ve İslâm medeniyetinin gelişimini kronolojik bir sıra takip ederek gözlemleyebilir
3.Emeviler dönemi hakkında bilgi sahibi olur
4.Emeviler dönemindeki ilmi ve kültürel gelişmeleri ve bunların ileri dönem etkiledikleri Türk-İslam devletleri hakkında fikir sahibi olur
5. Abbasiler dönemi hakkında bilgi sahibi olur
6. Abbasiler dönemindeki ilmi ve kültürel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur
7. Endülüs Emevi Devleti ve o dönem Avrupa tarihinin durumu hakkında bilgi sahibi olur.
8. Endülüs Emevi Devleti'nin Avrupa medeniyetine katkıları hakkında bilgi sahibi olur.

Haftalık Ders
Konuları

1. Hz. Peygamber öncesinde Arabistan, Hz. Peygamberin Medine dönemine kadar hayatı

2. Medine dönemi ve Hz. Peygamberin vefatı

3. Dört Halifeler dönemi (Hz. Ebubekir ve Hz. Ömer dönemleri siyasi olayları)

4. Dört Halifeler Dönemi (Hz. Osman ve Hz. Ali dönemleri siyasi olayları)

5. Emeviler dönemi-1

6. Emeviler Dönemi- 2

7. Emeviler Dönemi İlmî ve Kültürel Yaşam

8. Ara Sınav

9. Abbasiler Dönemi- 1

10. Abbasiler Dönemi- 2

11. Abbasiler Dönemi-3

12.Abbasiler Dönemi İlmî ve Kültürel Yaşam

13. Genel Hatlarıyla Endülüs Emevi Devleti

14.Endülüs'ün İslâm Medeniyetine Katkıları

15. Final Sınavı

Ölçme-Değerlendirme

Bu ders kapsamında  1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 
Ara sınav: %40
Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

Adem Apak, Anahatlarıyla İslam Tarihi, II., III. ve IV. Ciltler, Ensar Neşriyat
İhsan Süreyya Sırma, Ah Endülüs, Beyan Yayınları

SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI
(Uzaktan Eğitim)
DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT315 Mantık

Dersin KREDİ'si

2-0-2

Dersin AKTS’si

3

Dersi Türü

Zorunlu

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

1. Dönem (5. Yarıyıl)

Dersin Yürütücüsü

Dr. Öğr. Üyesi Yakup ÖZKAN

İletişim Bilgileri

ozkanyakup@windowslive.com               

Dersin Günü ve Saati

Haftalık Ders Programından takip edilmelidir.

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

Öğrenci dersin saatinden önce konuyu kavramaya çalışır. Dersin yürütücüsü de derste konuyu anlatır ve öğrencilerin sorularını yanıtlar.

Dersin Amacı

Öğrencilerin Mantık biliminin temel kavramlarını ve konularını öğrenmeleri ve bunlara dair düşünüş yeteneklerini geliştirmeleridir. 

Dersin Öğrenme Çıktıları

1. Herhangi bir düşünsel veya bilimsel iddiayı sorgulama ve denetleme becerisi kazanır.
2. Kavramların tanımlanması ve yargıların doğruluk değerleri konusunda eleştiri yeteneği kazanır.
3. Soyut düşünebilme yeteneği kazanır.
4. Doğru çıkarımlar yapma yeteneği kazanır. 
5. Günlük yaşantısında sorgulayıcı olur. 
6. Doğru kıyaslar yapmayı öğrenir.

Haftalık Ders
Konuları

1. Mantığın sözcük ve terim anlamı, neliği, konusu ve amacı

2. Mantığın önemi, faydası, Mantık bilimi öğrenmenin gerekçesi, diğer bilimlerle ilişkisi, uygulama alanları

3. Mantığın tarihçesi

4. Kavramların ilkeleri: Tümel, tekil, tikel, özsel, ilineksel ve beş tümel

5. Kavram ve Terim

6. Tanım

7. Önermeler

8. Önermeler

9. Çelişki ve Döndürme

10. Akıl yürütme

11. Yargı

12. Yargı Çeşitleri

13. Kıyas ve Çeşitleri

14. Kıyas ve Çeşitleri

15. Final Sınavı

Ölçme-Değerlendirme

Bu ders kapsamında 1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 
Ara sınav: %40
Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

1. Öner, Necati. Klasik Mantık. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1986. 
2. Doğan Özlem. Mantık. İstanbul: İnkılâp, 2004. 
3. Taşdelen, İskender. Sembolik Mantık. TC. Anadolu Üniversitesi Yayını-Açıköğretim Fakültesi Yayını, Eskişehir, Ağustos 2009.  
4. Kâtîbî. Şemsiyye Risâlesi. çev. Ferruh Özpilavcı. Litera Yayıncılık, İstanbul-2017. 
5. İbn Sînâ. II. Analitikler. çev. Ömer Türker. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2006.
6. Fârâbî (2014). Kitâbu’l-Burhân. çev. Ömer Türker-Ömer Mahir Alper). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı.
7. Özkan, Yakup. İbn Sînâ Felsefesinde Varlık ve Mahiyet İlişkisi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2019.
8. İbn Sînâ. Mantığa Giriş. çev. Ömer Türker. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2006.
9. Fârâbî. Mantıkta Kullanılan Lafızlar. çev. Yaşar Aydınlı. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2016.
10. İbn Sînâ. Yorum Üzerine. çev. Ömer Türker. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2006.
11. Ferruh Özpilavcı, Fârâbî'nin Önerme Anlayışı. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2018.
12. Hegel, Mantık Bilimi. çev. Aziz Yardımlı. İstanbul: İdea, 2008.       

 


 

 


3. SINIF VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ DERSLERİ

SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI
(Uzaktan Eğitim)
DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT324- İslam Tarihi II

Dersin KREDİ'si

4

Dersin AKTS’si

6

Dersi Türü

Zorunlu

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

1 Dönem (6. Yarıyıl)

Dersin Yürütücüsü

Doç. Dr. Gülşen İstek

İletişim Bilgileri

gulsenistek@siirt.edu.tr

Dersin Günü ve Saati

Haftalık Ders Programından takip edilmeldir.

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

Formal anlatım tekniği ile konular hakkında öğrenciye bilgi verilecek, soru sorma ile anlatılanlar pekiştirilecek, alıştırmalar ile genel bir değerlendirme yapılacak

Dersin Amacı

Lisans düzeyindeki öğrencilere , İtil (Volga) Bulgar devleti, Karahanlılar,Gazneliler,Selçuklular,Harezmşahlar ve Anadolu beylikleri olarak dönemlendirilen islam tarihi olaylarını, bu dönemleri temel özelliklerini ve ortaya çıkan gelişme ve değişmeleri öğretmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca İslâm medeniyetindeki gelişmeleri devletler bazında göstermeyi planlamaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları

1. Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kazanır
2.İtil (Volga) Bulgar devleti, Karahanlılar,Gazneliler,Selçuklular,Harezmşahlar ve Anadolu beylikleri hakkında bilgi sahibi olur.
3.İlk Türk-İslam devletleri tarihini öğrenerek dönemin diğer devletleri hakkında mukayese yapabilir.
4. İlk Türk-İslam devletlerinin günümüze etkilerini görebilir.

Haftalık Ders
Konuları

1. Türklerin İslam Dinini Benimsemesi

2.Mısırda kurulan Türk devletleri (Tolunoğulları, İhşîdîler)

3.İtil (Volga) Bulgar devleti

4.Karahanlılar

5.Karahanlılar Dönemi İlmÎ ve Kültürel Hayat

6. Gazneliler

7. Gazneliler Dönemi İlmî ve Kültürel Hayat

8.Vize Haftası

9.Selçuklular

10.Selçuklular Dönemi İlmî ve Kültürel Hayat

11.Harezmşahlar

12.Anadolu Beylikleri I

13. Anadolu Beylikleri II

14. Anadolu Beylikleri Dönemi İlmî ve Kültürel Hayat

15. Final Sınavı

Ölçme-Değerlendirme

Bu  ders  kapsamında  1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 
Ara sınav: %40
Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Bilge Kültür Sanat.

 


 

 


SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI
(Uzaktan Eğitim)
DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT314 Tasavvuf

Dersin KREDİ'si

2-0-2

Dersin AKTS’si

3

Dersi Türü

Zorunlu

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

İlitam Programı 6. Yarıyıl

Dersin Yürütücüsü

Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Emin Bener

İletişim Bilgileri

eminbener@hotmail.com

Dersin Günü ve Saati

Haftalık Ders Programından takip edilmelidir.

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

Öğrenci derse girmeden önce ilgili konuyu okuyarak hazırlık yapar. Dersin yürütücüsü olan hoca da derste konuyu anlatır. Dersin sonu soru-cevap kısmına ayrılır. 

Dersin Amacı

Öğrenci, İslâm düşünce Târihi içerisinde tasavvufun yerini öğrenir. Tasavvuf klasiklerini ve büyük sûfî şahsiyetlerin yer aldığı sûfî tabakat kitaplarını tanır. Ayrıca tasavvufun konu ve gayesi ile beraber metodolojisi hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Öğrenme Çıktıları

1. Tasavvufun kaynaklarını öğrenmiş olur.
2. İlk dönemlerde zühd anlayışı olarak ortaya çıkan tasavvufun, târih içerisinde nasıl ilmî bir disipline dönüştüğünü kavrar.
3. Tasavvuf ıstılahlarını ve bu ıstılahlara sûfîlerin yüklediği anlamları kavrar.
4. Nazarî tasavvufun nasıl geliştiğini ve bu çerçevede tasavvuf-felsefe ilişkisinin boyutunu kavrar.
5. Tasavvufun kurumsallaşma sürecini öğrenir.
6. Eleştirel bir bakış açısıyla tasavvufun problemlerini ve bu problemlere sûfîlerin getirdiği yorumları öğrenir.

Haftalık Ders
Konuları

1.Tasavvuf Hakkında Genel Bilgiler

2.Tasavvuf Târhihi Dönemleri

3.Tasavvuf Mektepleri

4.Tasavvuf İlmi Kaynakları

5.Tasavvufun Diğer İlimlerle Münâsebeti

6.Tarîkatların Sosyal Fonksiyonları

7.Tarîkata Dâir Ortak Kavramlar ve İcrâlar

8.Osmanlılar Döneminde Tasavvuf

9.Tasavvuf Istılahları

10.Tasavvufî Eğitim ve Metodları

11.Tasavvuf Bilgi Kaynakları ve Mârifet

12.Tasavvufî Düşünce Bağlamında Melâmetîlik ve Fütüvvet

13.Sûfî Düşüncede Varlık Nazariyeleri

14.Tasavvufun Bazı Meseleleri

 

Ölçme-Değerlendirme

Bu  ders  kapsamında  1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 
Ara sınav: %40
Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

1.Yılmaz, Hasan Kamil, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarîkatlar, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2012.
2. Afîfî, Ebu’l-A’lâ, Tasavvuf İslam’da Manevi Hayat, İstanbul: İz Yayıncılık,1996.
3.Attâr, Ferîduddin, Tezkiretu’l-Evliyâ, trc. Osman Yolcuoğlu, İstanbul: Gelenek Yayınları, 2017.
4.Bennâ, Hasan, Tasavvuf ve Ahlâk Eğitimi, İstanbul: Nida Yayıncılık, 2017.
5. Cebecioğlu, Ethem, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri sözlüğü, İstanbul: Anka Yayınları, 2005.
6. Cebecioğlu, Ethem, Tasavvuf Klasikleri, İstanbul: Erkam Matbaacılık, 2010.
7. Cevziyye, İbn Kayyım, Tıbbu’l-kulûb (Nefis Terbiyesi), trc.Osman Arpaçukuru, İstanbul: Karınca-Polen Yayınları, 2006.
8. Cîlî, Abdülkerim,İnsân-ı Kâmil, trc. Abdülaziz Mecdi Tolun, İstanbul: İz Yayıncılık,2015.
9. Erginli, Zafer, Metinlerle Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul:Kalem Yayınevi, 2006.
10. Hücvirî, Ebu’l-Hasan Ali b. Osman el- Cüllâbî, Keşfu’l-mahcûb (Hakikat Bilgisi), haz. Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergah Yayınları, 2010.
11. Izutsu, Toshihiko, İslamMistik Düşüncesi Üzerine Makaleler, trc. Ramazan Ertürk, İstanbul: Anka Yayınları,2002.
12.Kılıç, Mahmut Erol, Şeyh-i Ekber, İstanbul: Sûfî Kitap2012.
 13. Konuk, Ahmed Avni, Fusûsu’l-Hikem Tercüme ve Şerhi, İstanbul: MÜİF Vakfı Yayınları, 2005.
14. Kuşeyrî, Abdülkerim, er-Risâle (Kuşeyrî Risâlesi), trc. Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergah Yayınları, 2021.
15. Nedvî, Abdulbâri, Tasavvuf ve Hayat, İstanbul: İrfan Yayıncılık,  1996

 

4. SINIF VII. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ DERSLERİ

 


SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI
(Uzaktan Eğitim)
DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT415 - TEFSİR METİNLERİ I

Dersin KREDİ'si

4-0-4

Dersin AKTS’si

5

Dersi Türü

Zorunlu

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

7. Yarıyıl

Dersin Yürütücüsü

 

İletişim Bilgileri

 

Dersin Günü ve Saati

Ders Programından takip edilmelidir.

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

Öğrenci dersin saatinden önce konuya hazırlanır. Dersin yürütücüsü de derste konuyu anlatır ve öğrencilerin dersi anlayıp anlamadıklarını pekiştirmek üzere sorular yöneltir ve sorulan sorulara cevap verir.

Dersin Amacı

Önemli rivayet ve dirayet tefsirlerinden seçilecek örnek metinlerin veya surelerin okutulması ve bunlar üzerinden klasik müfessirlerin yöntemlerinin tanıtılması. Kur’an’a klasik çağdaş yaklaşımlardan haberdar olunması.

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu ders tamalandıktan sonra;
Hicrî I. asırdan VII. asra kadar olan dönemdeki İslamî literatürün önemli bir bölümünü oluşturan:
 *Tefsîr külliyâtı hakkında doğrudan ve kapsamlı bilgi sahibi olunabilecektir.
 *Tefsîr tarihinde ortaya çıkan belli başlı müelliflerin hayatları hakkında genel bilgiler edinilebilecektir.
 *Tefsîr tarihinde ortaya çıkan belli başlı müfessirlerin telif tarzlarını, tefsîrlerin yöntem ve kaynak bakımından farklılıkları tanınabilecektir.
 *Tarih içinde ortaya çıkan rivâyet, dirâyet, tasavvufî, kelâmî, fıkhî vb. tefsîr eğilimlerin neler olduğu örnekleriyle öğrenilebilecektir.
 *Tefsîr tarihi hakkındaki bilgileri temellendirme ve sınama imkânı elde edilebilecektir.

Haftalık Ders
Konuları

1. Hz. Peygamber, Sahabe ve Tabiîn Dönemi Tefsiri

2. Mukātil b. Süleymân (öl. 150/767)

3. Yahyâ b. Ziyâd el-Ferrâ’ (öl. 207/822)

4. Sehl et-Tüsterî (ö. 283/896)

5. Muhammed b. Cerîr et-Taberî (öl. 310/923)

6. Ebû Mansûr Muhammed el-Mâtürîdî (öl. 333/944)

7. Mâverdî (ö. 450/1058)

8. Râgıb el-İsfahânî ((ö. V./XI. yüzyılın ilk çeyreği)

9. Vâhidî (ö. 468/1076)

10. Begavî (ö. 516/1122)

11. Zemahşerî (öl. 538/1144)

12. İbn Atiyye el-Endelüsî (ö. 541/1147)

13. Tabersî (ö. 548/1154)

14. Fahrüddîn er-Râzî (öl. 606/1210)

15. Final Sınavı

Ölçme-Değerlendirme

Bu  ders  kapsamında  1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 
Ara sınav: %40
Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

1. Mukâtil b. Süleyman, Tefsîru Mukâtil.
2. Taberî, Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân.
3. Râzî, Fahruddîn, Mefâtîhu’l-Ğayb.
4. Zehebî, Hüseyin, et-Tefsir ve‘l-Müfessirun.

 

 


SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI
(Uzaktan Eğitim)
DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT419 İslam Hukuku I

Dersin KREDİ'si

4-0-4

Dersin AKTS’si

5

Dersi Türü

Zorunlu

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

İlitam Programı 7. Yarıyıl

Dersin Yürütücüsü

Doç. Dr. Adnan MEMDUHOĞLU
Doç. Dr. Hamit SEVGİLİ
Dr. Öğr. Üyesi M. Macit SEVGİLİ

İletişim Bilgileri

amemduhoglu@hotmail.com
hamit_sevgili@hotmail.com
macitsevgili@hotmail.com

Dersin Günü ve Saati

Haftalık Ders Programından takip edilmelidir.

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

Öğrenci dersin saatinden önce konuyu kavramaya çalışır. Dersin yürütücüsü de derste konuyu anlatır ve öğrencilerin sorularını yanıtlar.

Dersin Amacı

Anayasa, Ceza, Yargılama, mali ve devletler hukuku alanındaki genel bilgileri ve sistamatiğini kavrama.

Dersin Öğrenme Çıktıları

1. İslam anayasa hukuku hakkınada genel bilgilere sahip olma
2. İslam ceza hukukunun temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olma
3. İslam ceza hukukundaki kisas, had ve tazir soçları ve cezalarını öğrenip kavrama
4. İslam yargılama usul ve esaslarını öğrenip kavrama
5. İslam mali hukuk sistemini öğrenip kavrama
6. İslam devletler hukuk sistemini ve devletler arası ilişkileri öğrenip kavrama

Haftalık Ders
Konuları

1. Genel olarak hukuk sistemleri

2. İslam hukukunun ortaya çıkışı

3. İslam hukukunun diğer hukuk sistemleriyle ilişkisi

4. İslam anayasa hukukunun temel özellikleri, devlet kavramı ve temel insan hakları

5. İslam ceza hukukunun temel ilkeleri

6. Had suçları ve çeşitleri

7. Had suçlarının cezaları

8. Kısas-Diyet, ta'zir suçları ve cezaları

9. İslam yargılama hukukunun genel prensipleri

10. İslam yargılama hukukunun ispat vasıtaları

11. İslam mali hukuku ve çeşitleri

12. İslam devletler hukuku temel ilkeleri ve devletler arası camianın hukuki taksimi

13. İslam devlet hukuku bağlamında gayri müslüm tabaanın hak ve sorumlukları

14. Devletler arası dostane ve hasmane ilişkiler

 

Ölçme-Değerlendirme

Bu  ders  kapsamında  1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 
Ara sınav: %40
Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

1. Ahmet Yaman, Halit Çalışır, İslam Hukuku, Bilay Yayınları, Ankara 2019.
2. Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul, 1989.
3. Hayreddin Karaman, Anahatlarıyla İslâm Hukuku, III. Cilt, İstanbul, 1986.
4.  Ömer Nasuhi Bilmen, Hukuk-ı İslamiyye ve Islahat-ı Fıkhıyye Kâmûsu, İstanbul, 1971.

 


 

4. SINIF VIII. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ DERSLERİ

 


SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI
(Uzaktan Eğitim)
DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT424 İslam Hukuku II

Dersin KREDİ'si

4-0-4

Dersin AKTS’si

5

Dersi Türü

Zorunlu

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

İlitam Programı 8. Yarıyıl

Dersin Yürütücüsü

Doç. Dr. Adnan MEMDUHOĞLU
Doç. Dr. Hamit SEVGİLİ
Dr. Öğr. Üyesi M. Macit SEVGİLİ

İletişim Bilgileri

amemduhoglu@hotmail.com
hamit_sevgili@hotmail.com
macitsevgili@hotmail.com

Dersin Günü ve Saati

Haftalık Ders Programından takip edilmelidir.

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

Öğrenci dersin saatinden önce konuyu kavramaya çalışır. Dersin yürütücüsü de derste konuyu anlatır ve öğrencilerin sorularını yanıtlar.

Dersin Amacı

İslam Hukuku'nun özel hukuk başlığı altında olan kişiler, aile, miras, eşya ve borçlar hukuku konularını kavratmak.

Dersin Öğrenme Çıktıları

1. İslam kişiler hukuku hakkınada genel bilgilere sahip olma
2. İslam aile hukukunun temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olma
3. İslam miras hukukunu kavrama
4. İslam eşya hukukunu kavrama
5. İslam mali hukuk sistemini öğrenip kavrama ve borçlar hukuku hakkında bilgi sahibi olma
6. İslam özel hukukunun çerçevesini öğrenip kavrama

Haftalık Ders
Konuları

1. Genel olarak özel hukuk ve çerçevesi

2. İslam kişi hukuku ve kişilerle ilişkisi

3. İslam aile hukukuna giriş

4. İslam aile hukukunda nişanlılık ve evlilik

5. İslam aile hukukunda boşanma ve sonuçları

6. İslam eşya hukukuna giriş

7. İslam eşya hukukunun alt konuları ve kapsamı

8. İslam borçlar hukukuna giriş ve önemli kavramları

9. İslam borçlar hukukununda akit

10. İslam borçlar hukukunda akit çeşitleri I

11. İslam borçlar hukukunda akit çeşitleri II

12. İslam borçlar hukukunun diğer konuları

13. İslam miras hukukuna giriş

14. İslam miras hukukunun furu konuları ve örnekler

 

Ölçme-Değerlendirme

Bu  ders  kapsamında  1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 
Ara sınav: %40
Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

1. Ahmet Yaman, Halit Çalışır, İslam Hukuku, Bilay Yayınları, Ankara 2019.
2. Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul, 1989.
3. Hayreddin Karaman, Anahatlarıyla İslâm Hukuku, III. Cilt, İstanbul, 1986.
4.  Ömer Nasuhi Bilmen, Hukuk-ı İslamiyye ve Islahat-ı Fıkhıyye Kâmûsu, İstanbul, 1971.

SİİRT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA (İLİTAM) PROGRAMI
(Uzaktan Eğitim)
DERS İZLENCESİ

Dersin Kodu ve Adı

İLT414 - TEFSİR METİNLERİ II

Dersin KREDİ'si

4-0-4

Dersin AKTS’si

5

Dersi Türü

Zorunlu

Dersin Verileceği Yarıyıl Süresi

İlitam Programı 8. Yarıyıl

Dersin Yürütücüsü

 

İletişim Bilgileri

 

Dersin Günü ve Saati

Ders Programından takip edilmelidir.

Öğretim Yöntemi ve Derse Hazırlık

Öğrenciler ders saatinden önce konuya hazırlanır. Dersin yürütücüsü de derste konuyu anlatır ve öğrencilerin dersi anlayıp anlamadıklarını pekiştirmek üzere sorular yöneltir ve sorulan sorulara cevap verir.

Dersin Amacı

Önemli rivayet ve dirayet tefsirlerinden seçilecek örnek metinlerin veya surelerin okutulması ve bunlar üzerinden klasik müfessirlerin yöntemlerinin tanıtılması. Kur’an’a klasik çağdaş yaklaşımlardan haberdar olunması.

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu ders tamalandıktan sonra;
Hicrî VII. asırdan günümüze kadar olan dönemdeki İslamî literatürün önemli bir bölümünü oluşturan:
 *Tefsîr külliyâtı hakkında doğrudan ve kapsamlı bilgi sahibi olunabilecektir.
 *Tefsîr tarihinde ortaya çıkan belli başlı müelliflerin hayatları hakkında genel bilgiler edinilebilecektir.
 *Tefsîr tarihinde ortaya çıkan belli başlı müfessirlerin telif tarzlarını, tefsîrlerin yöntem ve kaynak bakımından farklılıkları tanınabilecektir.
 *Tarih içinde ortaya çıkan rivâyet, dirâyet, tasavvufî, kelâmî, fıkhî vb. tefsîr eğilimlerin neler olduğu örnekleriyle öğrenilebilecektir.
 *Tefsîr tarihi hakkındaki bilgileri temellendirme ve sınama imkânı elde edilebilecektir.

Haftalık Ders
Konuları

1. Muhammed b. Ahmed el-Kurtubî (öl. 671/1273)

2. İbn Cüzey el-Kelbî (ö. 741/1340)

3. Bikâî (ö. 885/1480)

4. Şevkânî (ö. 1250/1834)

5. Molla Halil es-Siirdî (1754-1843)

6. Muhammed Cemâlüddîn el-Kāsımî (1866-1914)

7. Muhammed Abduh (1849-1905) – M. Reşîd Rızâ (1865-1935)

8. Tantavî Cevherî (1862-1940)

9. Elmalılı Muhammed Hamdi (1878-1942)

10. Seyyid Kutub (1906-1966)

11. İbn Âşûr (1879-1973)

12. Muhammed Emîn eş-Şinkītî (1907-1974)

13. Muhammed Âbid el-Câbirî (1936-2010)

14. Molla Bedreddin et-Tillovî (1925-…)

15. Final Sınavı

Ölçme-Değerlendirme

Bu  ders  kapsamında  1  (bir)  ara  sınav (Yarıyıl sonu) ve 1 (bir) final ve bütünleme sınavı yapılacaktır. 
Ara sınav: %40
Yarıyıl sonu Sınavı: %60

Kaynaklar

1. Beydâvî, Kâdî Nâsıruddîn, Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl.
2. Nesefî, Ebu’l-Berekât, Medârikü’t-Tenzîl ve Hakâiku’t Te’vîl.
3. Ebû Hayyân, Muhammed b. Yûsuf, el-Bahrü’l-Muhît.
4. Ebu’s-Suûd, Muhammed b. Muhammed el-İmâdî, İrşâdü’l-Akli’s-Selîm ilâ Mezâye’l-Kur’âni’l- Kerim.
5. el-Âlûsî, Şihâbuddin Mahmûd, Rûhu’l-Meânî fî Tefsiri’l-Kur’âni’l-Azîm ve’s-Seb’i’l-Mesânî
6. Zehebî, Hüseyin, et-Tefsir ve‘l-Müfessirun.





Arş. Gör. MÜCAHİD ŞAMİL GÜREL
Güncelleme : 13.09.2024 12:08:22